facebook

Miejskie Przedszkole Słoneczna Ósemka w Ełku

#

Listy

Spis treści

Jak minęło pierwsze półrocze

Drodzy Rodzice !

Szybko minęło pierwsze półrocze związane z pobytem Waszego dziecka w naszej grupie w przedszkolu. Dbamy o to żeby nie był to czas stracony. Staramy się tworzyć przyjazną atmosferę do wszechstronnego rozwoju naszych podopiecznych.

Otoczenie staramy się organizować tak, by było jak najbardziej inspirujące dzieci i zachęcające do zabawy, nauki, współdziałania. Wszyscy Państwo zainwestowali w karty pracy, gry edukacyjne i inne pomoce do zajęć i zabaw np. materiały plastyczne. Dzięki Państwa wsparciu co miesiąc dzieci oglądają przedstawienie teatralne w wykonaniu profesjonalnych aktorów, często są jego aktywnymi współuczestnikami.

Z naszej inicjatywy dzieciaki uczą się samodzielności, samodyscypliny, nabierają doświadczeń emocjonalno – społecznych rozwijając inteligencję intrapersonalną i interpersonalną oraz nabierają doświadczeń sensoryczno – motorycznych i poznawczych czyli rozwijają inteligencję werbalną, ruchową, matematyczno – logiczną, przyrodniczą i wizualno – przestrzenną i muzyczną.

Jak dzieci wspieramy?

  • Pokazujemy, że są dla nas ważne i mogą na nas polegać, szukać oparcia i jesteśmy po to, by zaspokajać ich potrzeby;
  • Uczymy sprzątania, porządkowania zabawek i przyborów, odpowiedzialności za ład w otoczeniu;
  • Wspólnie z dziećmi organizujemy inspirujące do zabaw i pracy otoczenie;
  • Dajemy osobisty przykład, wprowadzamy w świat bohaterów literackich, organizujemy spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy mogą być inspirujący dla dzieci, wychodzimy też na wycieczki poszerzające horyzonty dzieci;
  • Dbamy o bezpieczeństwo i uczymy bezpiecznych zachowań, a także wyznaczamy granice poprzez umowy, kodeksy grupowe, reguły oraz wychowujemy do ogólnie przyjętych wartości;
  • Zachęcamy do nabywania nowych doświadczeń, umiejętności i do poszerzania wiedzy oraz prowadzimy ćwiczenia utrwalające i wykorzystujące nabyte umiejętności i wiedzę;
  • Rozbudzamy apetyt na zdrowie, zdrowe wybory i dbanie o nawyki np. higieniczne;
  • Zainteresowanie przyrodą, kontaktami z rówieśnikami i dorosłymi, ekologią, grami, zabawami i innymi działaniami dzieci jest przez nas pielęgnowane i doceniane tak, by dziecko drążyło temat;
  • Motywujemy do działania i dajemy możliwość odniesienia sukcesu (np. konkursy, gry), uczymy, że na sukces trzeba zapracować i że nie zawsze jest on oczywisty i trzeba umieć znosić porażki.

Państwo jako Rodzice z pewnością robicie to co my, ale dodatkowo kochacie dziecko i nie zapominajcie mu o tym mówić, a nawet zachowujcie się tak by mogło to odczuć. Warto rozmawiać o rozstaniach, o tęsknocie, o uprzejmości, złości, dobroci, normach i potrzebach, zasadach i regułach, bezpieczeństwie na drodze i w innych miejscach, o konsekwencjach różnych zachowań, wyborów, o zdrowym jedzeniu, o higienie, o przyrodzie która nas zachwyca, ale czasem jest niebezpieczna, o sztuce, architekturze itp. inspiracjach. Wykorzystujcie nadarzające się okazje do nauki, a także organizujcie własne. Poświęcajcie dziecku swój czas, zainteresowanie a ono nie zawiedzie Waszych oczekiwań będzie rosło zdrowe, mądre, zaradne i będzie Waszą dumą i skarbem najdroższym. Czytajcie dzieciom, chodźcie z nim do kina, teatru i na spacery, grajcie z nim w gry, bawcie się wspólnie, szukajcie wspólnych przyjemności np. w słuchaniu muzyki, tańcach, śpiewie, malowaniu, hodowli zwierząt, roślin itp. Uczcie czerpać radość z ćwiczeń fizycznych. Starajcie się, byście razem z dzieckiem pracowali i wypoczywali, by czuło się ważne i potrzebne.

P.s. Tata Julki pomógł budując ladę „sklepową”.

↑ spis treści ↑

Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym

W okresie przedszkolnym dziecko rozwija możliwości językowe poprzez wzbogacanie zasobu słów, poznawanie i stosowanie form gramatycznych i prowadzenie dialogów.

Należy zwrócić uwagę, że każde dziecko rozwija się indywidualnie. Niektóre dzieci wcześniej zaczynają posługiwać się prawidłową mową we wszystkich jej aspektach, inne trochę później.

Podstawowe wady wymowy

Seplenienie międzyzębowe międzyzębowe to wada wymowy polegająca na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s,z,c,dz,ś,ź, ć,dź, sz, ż, cz, dż.

Seplenienie boczne można zauważyć, gdy podczas mówienia głosek : s,z,c,dz,ś,ź, ć,dź, sz, ż, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język ułożony jest niesymetrycznie.

Seplenienie proste występuje, gdy głoski s,z,c, dz,ś,ź, ć,dź, sz, ż, cz, dżsa przez siebie zastępowane.

O reraniu mówimy, gdy dziecko nie wymawia głoski r i jest ona zastępowana przez l lub j.

Niekiedy r wymawiane jest nieprawidłowo: wargowo, tylnojęzykowo, gardłowo( tzw. francuskie r).

Kappacyzm wada wymowy przejawiająca się w zamienianiu głosek k na t oraz g na d.

Zdarza się, że podczas mówienia głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki i wtedy mówimy o mowie bezdźwięcznej.

Wspieranie rozwoju mowy dziecka

Pierwszym ważnym ćwiczeniem, które w naturalny sposób usprawnia język, wargi, podniebienie i żuchwę jest picie z kubka, jedzenie łyżeczką oraz samodzielne żucie i gryzienie pokarmów, co przyczynia się też do wykształcenia prawidłowego zgryzu i nawyku połykania. Ważne jest zatem wczesne zrezygnowanie z butelek i smoczków.

Częste oczyszczanie nosa z wydzieliny ułatwi dziecku, tak ważny przy mówieniu , oddychanie przez nos, a nie przez usta. Jeśli infekcje z katarem pojawiają się zbyt często, warto znaleźć ich przyczynę, konsultując się z lekarzem laryngologiem lub alergologiem.

Wrażliwość słuchową należy rozwijać poprzez śpiewanie piosenek, zabawy z dźwiękiem i słuchanie spokojnej muzyki. Wzbogacania słownictwa oraz doskonalenia umiejętności budowania zdań dziecko uczy się podczas rozmowy, słuchania bajek, wierszyków, wyliczanek. Rozmowa jest najważniejsza, bowiem rozwija kontakt i buduje więź emocjonalną między rodzicami a dzieckiem.

Przykładowe ćwiczenia warg i języka ułatwiające wymowę głosek: sz, ż, cz, dż

  • Miodowe usta - unoszenie języka nad górną wargę.

    Na górnej wardze połóż kropkę miodu. Staraj się dotknąć jej językiem i zlizać. Przy tym ćwiczeniu język powinien być wąski i wydłużony, a zęby dolne widoczne.

  • Słodki buziak - wysuwanie warg do przodu.

    Zrób dzióbek z warg i wysuń je do przodu, tak jak przy pocałunku. Cmoknij: „cmok”, „cmok”.

  • Czekoladowy lizak - unoszenie języka za górne zęby.

    Posmaruj czekoladą dziąsła za górnymi zębami. Zlizuj czekoladę przy lekko rozchylonych ustach.

  • Pani kaczka - ćwiczenia oddechowe ułatwiające prawidłowe kierowanie strumienia powietrza przy głoskach szumiących.

    Podczas kąpieli możesz zamienić się w kaczkę. Weź słomkę- to jej dziób – i pobaw się tak: „Gotowanie wody” to ulubiona zabawa kaczki. Wydmuchaj powietrze przez słomkę, a zobaczysz, jak w wodzie tworzą się bąbelki. Teraz trzymaj „Dziób” nad wodą i delikatnie dmuchaj. Czy widzisz, jaki dołek powstaje na powierzchni wody?

Życzę wszystkim dzieciom sukcesów i osiągnięcia celu: PIĘKNEJ WYMOWY.

  • Logopeda: Marzanna Bujak
  • Pedagog terapeuta: Urszula Łaszcz
↑ spis treści ↑

Chcę być samodzielny

Kochana Mamo i Tato

Kiedy biegnę do Ciebie cały szczęśliwy i umazany błotem, prawdopodobnie stało się coś bardzo ważnego! Właśnie pokonałem błotnego potwora, odkryłem wyspę na tajemniczym jeziorze, odkryłem, że z błota można budować zamki i że kałuża jest fantastyczną ślizgawką. To jest bardzo ważne dla mojego rozwoju! Chciałem się z Tobą podzielić moim szczęściem i radością.

Lubię w przedszkolu malować farbami, pędzelkiem albo swoimi palcami. Ale czasami zdarzy mi się umazać moje ubranie i nie przejmuję się tym, bo te plamy na ubraniu, to dowód na to, że zrobiłem coś sam – mój pierwszy obraz, który chce ofiarować Tobie – Kochana Mamusiu.

Mamo, Tato chciałbym stawać się samodzielny i uczyć się przy Was. Gdy przyjdziecie po mnie do przedszkola, pozwólcie mi się ubierać samemu. Nie umiem jeszcze wiązać swoich butów ale za to kurtkę, szalik i czapkę nakładam już Sam! I buty też nauczę się niedługo wiązać.

Mamusiu, a gdy zobaczysz dziurę w moich spodniach, to dlatego, że lubimy bawić się w kotka i pieska, bo wiesz, że bardzo lubię te czworonożne zwierzęta. A Majka, moja koleżanka z przedszkola ma kotka w domu i bardzo za nim tęskni, dlatego bawię się z nią w kotka, żeby nie była smutna. Bo jak ja się smucę, to Ty też się ze mną bawisz i za to bardzo Cię kocham.

Twój troszkę już samodzielny

Przedszkolak

P.S. Dziś w przedszkolu byłem dyżurnym i pomagałem Pani i swoim kolegom. Już wiem, że przed obiadem mam umyć ręce i sprzątać zabawki gdy kończę się bawić. Ale Jaś nie chciał dziś zbierać zabawek i pomogłem mu odłożyć je na półeczkę. On tez się niedługo tego nauczy. I gdy Pani mnie pochwaliła, to byłem taki dumny, a wszystkie dzieci biły mi brawo .

↑ spis treści ↑

Tęsknię za Wami

Kochana mamo, kochany tato

Wiem, że gdy ja idę do przedszkola Wy pędzicie szybko do pracy albo załatwiacie mnóstwo ważnych spraw. Często podejmujecie trudne decyzje, czy zostać dłużej w pracy czy biec po mnie do przedszkola. Wiem też, że gdy już przychodzicie chcecie abym szybko się ubierał i nie grymasił, abym był grzeczny i posłuszny. Ja też tego chcę, jednak bardzo tęsknię za Wami.

Dlatego wpadłem na pomysł, że przez takie niegrzeczne zachowanie zwrócę na siebie Waszą uwagę i będę miał Was na wyłączność, że na chwilę odłożycie telefon od ucha, że oderwiecie wzrok od telewizora czy komputera. Chciałbym abyście w codziennej gonitwie nie zapominali o mnie, pytali się jak mi minął dzień, jakie miałem troski i zmartwienia.

Mamo, tato pobaw się ze mną chociaż pół godziny w ciągu dnia, wtedy będziemy mieli czas tylko dla siebie. Może to być na placu zabaw, albo po powrocie do domu, albo przed pójściem spać? Będę mógł Wam opowiedzieć o moim dniu w przedszkolu, o swoich koleżankach i kolegach, będziemy mogli się wspólnie pobawić moimi klockami albo przeczytacie mi bajkę na dobranoc. Pobawmy się w to co lubię, mimo, że to nie do końca się wam podoba, jednak sprawia mi to ogromną frajdę i chcę czuć, że w tej chwili jesteśmy razem i jestem dla was najważniejszy. To jest dla mnie bardzo ważne. Mogę też pomóc Wam w codziennych „dorosłych” czynnościach np. gotowanie, sprzątanie, majsterkowanie, ja to bardzo lubię i przy okazji wiele się uczę.

Obiecuję, że będę mniej marudził, będę grzeczniejszy i z większą cierpliwością będę czekał na nasze wspólne czarodziejskie chwile.

Pozdrawiam Was gorąco

Wasz wspaniały przedszkolak

P.S. Pani w przedszkolu robiła taką fajną masę, podobną do plasteliny, którą można później pomalować farbami. Żeby zrobić taką masę potrzebna jest tylko szklanka mąki, szklanka soli i trochę wody (pół szklanki). To wszystko trzeba razem wymieszać w misce i już gotowe . To naprawdę proste, a jaka fajna jest przy tym zabawa! Zobaczysz mamo jakiego super krokodyla umiem zrobić, albo ulepię serduszko dla Ciebie, a Ty co wyczarujesz?

↑ spis treści ↑
↑ powrót ↑